piątek, 6 marca 2009

Wypadnięcie gruczołu trzeciej powieki


Nawet tej "choroby" natura nie pożałowała mojemu psu...więc od początku..
Powieka trzecia jest to fałd spojówki leżący w kącie przyśrodkowym oka. W fałdzie tym znajduje się chrząstka, która ma postać płytki w kształcie litery T. Na tej chrząstce od strony gałki ocznej leży gruczoł trzeciej powieki. U psa ma on kolor lekko czerwony; rolą jego jest produkcja wodnej komponenty łez. Przyjmuje się, że odpowiada on za 30 – 35% produkcji łez w danym oku. Gruczoł trzeciej powieki przymocowany jest do tkanki łącznej twardych struktur oczodołu za pomocą więzadeł, które utrzymują go w obrębie trzeciej powieki. W przypadku , gdy więzadła te są słabo wykształcone lub ulegają aplazji ( wada wrodzona lub nabyta ), dochodzi do przemieszczania się gruczołu ponad trzecią powiekę. Wypadnięcie gruczołu trzeciej powieki określane jest terminem „ cherry eye „. Niektóre rasy psów i kotów szczególnie często narażone są na tę dolegliwość. Spośród psów wymienić należy psy rasy Cocker Spaniel, Beagle, Shith Tzu, Bokser a wśród kotów , koty Birmańskie. „ Cherry eye” dotyczy zwykle młodych zwierząt do szóstego miesiąca życia i występuje jedno lub obustronnie.
Dolegliwość ta powinna być leczona, ponieważ długotrwałe uwięźnięcie gruczołu prowadzi do jego uszkodzenia i w efekcie do osłabienia funkcji. Zmniejszenie produkcji łez jest obarczone ryzykiem powstania w późniejszym okresie życia psa syndromu „ suchego oka „.
Znanych jest kilka metod chirurgicznego leczenia „cherry eye” : począwszy od manualnego odprowadzenia gruczołu na swoje miejsce - co jest możliwe tylko we wczesnym okresie po wypadnięciu, poprzez całkowite lub częściowe jego odjęcie – obarczone ryzykiem powstania „suchego oka „ , aż do chirurgicznego odprowadzenia gruczołu pod spojówkę trzeciej powieki. Tę ostatnią metodę opracował Morgan i znana jest pod nazwą „pocket technique”- technika kieszonki . Pozwala ona na odprowadzenie gruczołu w całości pod spojówkę z zachowaniem jego funkcji.
Zabieg wykonuje sie w znieczuleniu ogólnym.Nożyczkami okulistycznymi wycina pod spojówką gałkową trzeciej powieki „kieszonkę” – „pocket”. Za wrota kieszonki służy przecięta spojówka za gruczołem. Za pomocą nici chirurgicznej łaczy sie ze szwem ciągłym brzegi przeciętej przed i za gruczołem spojówki, aby w ten sposób przykryć go spojówką. Szycie rozpoczyna i zakończa od strony powiekowej trzeciej powieki aby powstały węzeł nie drażnił rogówki. Prowadzenie szwu łączącego brzegi spojówki. Wypadnięty gruczoł stopniowo przykrywany jest spojówką.
Następnym krokiem jest delikatne wprowadzenie gruczołu do wyciętej kieszonki i zawiązanie szwu . Po kilku dobach od operacji oko wraca do normalnego funkcjonowania.
Nie należy wycinać gruczołu, gdyz doprowadza to do efektu "suchego oka" co kończy się dożywotnim, codziennym zakraplaniem oka!
Wiem, brzmi i wygląda to zaraz po operacji strasznie, ale wcale to takie nie jest...to tylko tak wyglada :)


źródło:http://www.okulistykazwierzat.pl/Cherry_eye.php

2 komentarze:

JustCandyShop pisze...

Hm, Twoje słowa w tym wpisie są mi bliskie.
Mój pies Odi który odszedł 02.07.2009 roku miał zespół "suchego oka" ... przeszedł 3 operacje na to oczko ale niestety nic nie pomagały, ciągle tylko zapalenia tego oka były no i wiadomo zakrapianie kilka razy na dzień. Nie było to łatwe ale dla niego było warto sprostać każdemu zadaniu... byłam gotowa się nim opiekować tak dobrze jak to robiłam przez jeszcze kilkanaście lat ale było mi dane tylko cztery lata... a dziś bardzo mi go brakuje. Mój kochany York zawsze będzie już w moim sercu.

Cieszę się, że natrafiłam na Twój blog i jeszcze nie raz go odwiedzę.

www.biglovemydogs.blogspot.com

Emi pisze...

Witam, mój szczeniak tez niestety przechodzi przez tą chorobe, poki co dostalam krople do oczu a weterynarz mi nie udzielil zadnych informacji, wszystkiego dowiedzialam sie z internetu.
Jako, że Pani psiak juz przeszedl taka operacje chcialabym sie dowiedziec jaki jest jej koszt? i czy jest ona bezpieczna?